طراحی گرافیکی تابلو های تبلیغاتی به چه صورت است ؟

طراحی گرافیکی تابلو های تبلیغاتی به چه صورت است ؟ از موضوعات چالش برانگیز برای هر کسب و کاری، طراحی یک تابلو تبلیغاتی می باشد. تابلوهایی که امروزه به یک عنصر جدانشدنی شهرها و کسب و کارهای مختلف تبدیل شده اند. رعایت تکنیک ها و نکات مهم در طراحی تابلو تبلیغاتی، منجر به افزایش عملکرد و بازدهی تابلو در زمینه جذب مشتری می شود. ضمن اینکه باید به ایده های نوآورانه در طراحی تابلوهای تبلیغاتی و نحوه استفاده از آن ها نیز توجه شود.

استفاده درست و بهینه از گرافیک و المان های مختلف در یک تابلو تبلیغاتی، منجر به افزایش جذابیت آن می شود. در واقع این گرافیست های حرفه ای هستند که با قرار دادن فاکتورهای مختلف بر روی یک تابلو، منجر به افزایش جذب مشتریان می گردند. در ادامه این مقاله از تابلوسازی پارسیان همراه ما باشید تا با مراحل و فاکتورهای تاثیرگذار در طراحی تابلوهای تبلیغاتی آشنا شویم.

طراحی تابلو تبلیغاتی

مراحل طراحی تابلوهای تبلیغاتی

اولین قدم از ساخت تابلوی تبلیغاتی، طراحی آن است. طراحی تابلو تبلیغاتی باید با در نظرگرفتن زمینه کاری، اصول طراحی تابلو، روانشناسی طراحی تابلو و … انجام شود. در ادامه به چهار مرحله اصلی طراحی تابلوهای تبلیغاتی و فاکتورهای مهم در هر مرحله پرداخته ایم.

‌1.انتخاب نوع تابلو

اولین مرحله در طراحی تابلو تبلیغاتی، انتخاب نوع تابلو از میان گزینه های مختلف چلنیوم، استیل، فلکسی و … می باشد. در انتخاب نوع تابلو عامل مختلفی شامل نوع کسب و کار، خواسته کارفرما، بودجه مورد نیاز برای ساخت تابلو و … تاثیر می باشند.

در واقع در انتخاب نوع تابلو تبلیغاتی، نوع شغل و صنفی که قرار است تابلو برای آن ساخته شود نیز مهم است. گاهی انتخاب نوع تابلو ساده به نظر می رسد اما از پیچیدگی های خاص خود برخوردار می باشد. به عنوان مثال بهتر است برای یک طلا فروشی از تابلو حروف برجسته استیل طلایی براق استفاده گردد. چراکه ضمن برخورداری از زیبایی لازم، به دلیل رنگ و براقیتی که دارد، به نوعی طلا و زرق و برق آن را به مشتریان بالقوه و بالفعل نیز منتقل می کند.

اهمیت انتخاب متریال مناسب برای تابلو

در طراحی گرافیکی تابلوهای تبلیغاتی، صرفا هدف استفاده از رنگ ها و المان های مختلف در کنار یکدیگر نیست. بلکه در این زمینه، انتخاب نوع تابلو نیز بسیار مهم است. جنس و متریالی که در ساخت تابلو استفاده می شود، دارای تاثیر مستقیمی در گرافیک و طرح نهایی آن است.

با توجه به پیشرفت تکنولوژی و ورود متریال جدید به این صنعت، امروزه شاهد تنوع بالایی از متریال ها برای ساخت تابلوهای تبلیغاتی می باشیم که می توان با استفاده از خلاقیت، از آن ها در ساخت تابلوهای مختلف متناسب با کسب و کارهای متفاوت استفاده کرد. به طور مثال تابلو چلنیوم از تابلوهای بسیار پرکاربرد می باشد که امروزه برای مشاغل مختلف استفاده می شود.

ساخت تابلو تبلیغاتی

اهمیت نوع حروف برجسته برای تابلو

امروزه برای طراحی تابلوهای تبلیغاتی از حروف برجسته چلنیوم، استیل و فلزی، به میزان بسیار زیادی استفاده می گردد. چراکه حروف برجسته در کنار گرافیک خوبی که دارند، در برابر بسیاری از عوامل، مقاومت بالایی از خود نشان می دهند.

به عنوان مثال در صورت استفاده از تابلوهای استیل، در طولانی مدت براق باقی می مانند و نیازی به تمیزکاری آن ها در بازه های زمانی زود به زود نخواهد بود. در انتخاب نوع حروف برجسته، باید نوع کسب و کار نیز در نظر گرفته شود.

چگونگی نوع فونت حروف تابلو تبلیغاتی

به اندازه اهمیت نوع رنگ در تابلو تبلیغاتی، فونت انتخابی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. مشابه با دیگر موارد، فونت تابلو نیز باید بر اساس نام تجاری و نوع کسب و کار انتخاب شود. به عنوان مثال در صورتی که یک کسب و کار ظاهر کلاسیکی دارد، بهتر است در تابلو آن نیز از یک فونت کلاسیک استفاده گردد.

بلد یا برجسته بودن متن تابلو

بلد و یا برجسته بودن متن، به عنوان یک ویژگی خاص برای تابلو تبلیغاتی مطرح است. تمامی فونت ها دارای حالت بلد نیستند، بنابراین قبل از انتخاب فونت، حتما این موضوع را بررسی کنید.

2.تعیین اندازه برای طراحی تابلو تبلیغاتی

در تعیین اندازه تابلو، اندازه محل مورد استفاده تابلو از اهمیت بالایی برخوردار است. در واقع باید ابعاد تابلو تبلیغاتی نسبت به فضا و شرایط در نظر گرفته شده و انتخاب گردد. بر اساس اصول طراحی تابلوهای تبلیغاتی، اندازه تابلو نباید آنقدر کوچک باشد که نظر کسی را جلب نکند و از سویی دیگر نباید آنقدر بزرگ باشد که صرفا با هزینه های زیادی برای کارفرما همراه باشد.

نسبت از قبل تعیین شده ای برای اندازه تابلو تعیین نشده است. در تعیین اندازه مناسب تابلو باید به مکان و فاصله مخاطبین از تابلو توجه گردد.

استفاده از طرح های خلوت و شلوغ نکردن تابلو

حتی اگر ابعاد تابلو تبلیغاتی شما بزرگ است، توصیه می کنیم که از طرح های خلوت استفاده کنید. شلوغ بودن بیش از اندازه طراحی تابلو تبلیغاتی، منجر به سردرگمی مخاطبان و ایجاد ابهاماتی در ذهن آن ها می گردد.

در واقع با انتخاب طرح های پیچیده، ذهن مشتری قادر به برقراری ارتباط نیست. بهتر است از طرح های ساده، زیبا، خلوت و همینطور عامه پسند در تابلوی تبلیغاتی خود استفاده کنید.

تولید تابلو تبلیغاتی

3.انتخاب رنگ مناسب برای تابلو تبلیغاتی

از دیگر موارد مهم در طراحی تابلوهای تبلیغاتی، انتخاب رنگ مناسب می باشد. در واقع رنگ زمینه تابلو و رنگ متن باید به گونه ای انتخاب شود که ضمن داشتن هماهنگی با یکدیگر، به صنف مورد نظر نیز اشاره داشته باشد. بهتر است رنگ ها به گونه ای انتخاب گردند که رنگ زمینه و رنگ نوشته به خوبی از هم تفکیک شوند.

در انتخاب رنگ تابلوهای تبلیغاتی به اطلاعات روانشناسی در این زمینه نیاز است. رنگ اصلی مورد استفاده در این تابلو، چه حسی را به مخاطب انتقال می دهد. به عنوان مثال اگر در تابلوهای تبلیغاتی آژانس های مسافرتی از رنگ های آبی و سبز استفاده شود، به دلیل اینکه آرام بخش هستند، به مسافران احساس آرامش می دهند. همینطور برای تبلیغات کسب و کارهایی همچون فست فودها بهتر است از رنگ هایی همچون قرمز که اشتها آور هستند، استفاده گردد.

استفاده از رنگ های مکمل

برای افزایش جذابیت تابلوهای تبلیغاتی، توصیه می کنیم که از رنگ های مکمل استفاده کنید. استفاده از رنگ هایی که در یک طیف رنگی قرار دارند، منجر به افزایش جلوه بصری تابلو می شود.

توجه به وضوح تابلو تبلیغاتی

بی شک یک تابلو تبلیغاتی روشن، به جلب توجه بیشتر کمک می کند. اگر کاربری متوجه یک تابلوی تبلیغاتی شود، اما تابلو از وضوح کامل برخوردار نباشد، مشتری نمی تواند متوجه متن درج شده بر روی تابلو گردد. در صورتی که تابلو و علائم درج شده بر روی آن به اندازه کافی واضح نباشند، تبلیغات مناسبی برای جذب مشتری نخواهد بود.

تضاد یا کنتراست در طراحی تابلو های تبلیغاتی

در انتخاب رنگ های مناسب برای یک تابلو تبلیغاتی، باید به کنتراست توجه گردد. کنتراست عاملی است که منجر به برجسته شدن عناصر در طراحی تابلو می گردد.

با استفاده صحیح از کنترانست رنگ و نور، توجه مخاطبان به تابلو جلب می شود و سپس بر روی مهم ترین قسمت تابلو متمرکز می شوند. ضمن اینکه کنتراست سبب می شود که مخاطبان هدف، پیام تابلو را به راحتی به خاطر بسپارند.

برای درک بهتر این موضوع، توجه داشته باشید که در تابلو چلنیوم، بهتر است از رنگ هایی با کنتراست پایین استفاده نکنید. چراکه منجر به عدم خوانایی حروف می گردد. به عنوان مثال رنگ های نارنجی و زرد در کنار یکدیگر، ترکیب خوبی برای یک تابلو تبلیغاتی نیستند. بهتر است در انتخاب رنگ برای طراحی تابلو تبلیغاتی به سراغ رنگ های متضاد بروید.

نورپردازی مناسب

در اغلب تابلوهای تبلیغاتی، به جهت افزایش جذابیت تابلو، از نورپردازی استفاده می شود. برای نورپردازی تابلوهای تبلیغاتی می توان از روش های مختلفی استفاده نمود. معمولا در این زمینه از لامپ های ال ای دی و اس ام دی استفاده می گردد.

4.انتخاب متن مناسب برای طراحی تابلو تبلیغاتی

در انتخاب متن، باید متن تبلیغاتی، تصویر و یا نماد یک کسب و کار و … بر روی تابلو درج شود. در طراحی تابلوی تبلیغاتی باید به این نکته توجه شود که تابلو باید یک مولفه شامل یک تصویر و یا یک کلمه برای جلب توجه داشته باشد.

ضمن اینکه باید در طراحی تابلو تبلیغاتی به این نکته توجه شود که مخاطب چقدر زمان برای خواندن تابلو دارد. بنابراین بسیار مهم است که متن درج شده بر روی تابلو، دارای تعداد کلمات کمی باشد. اما در این تعداد کلمات کم، محتوای زیادی را به او منتقل کند.

تصاویر تابلو تبلیغاتی

در طراحی گرافیکی تابلوها، از تصاویر و اشکالی برای نشان دادن بهتر پیام و همینطور جذابیت بصری تابلو استفاده می شود. اما طراح باید در انتخاب تصاویر مناسب به نکاتی شامل رنگ بندی اصولی و همینطور نکات رنگ شناسی نیز توجه داشته باشند.

گرافیست های حرفه ای که اطلاعات خوبی در زمینه رنگ شناسی دارند، می توانند انتخاب مناسبی در این زمینه داشته باشند تا در نهایت ضمن داشتن یک تابلو تبلیغاتی زیبا، ارتباط موثری را با مخاطب نیز برقرار کند. توصیه می شود که از تصاویر مرتبط با کسب و کار خود در تابلوهای تبلیغاتی استفاده کنید. تصاویری که مشتری با دیدن آن، سریعا با کسب و کار شما آشنا شود.

المان های تابلو تبلیغاتی

المان ها در واقع نشانه هایی هستند که یک هدف و یا یک پیام خاص را به مشتری منتقل می کنند. به طوری که مخاطب با دیدن آن، به سرعت پیام مورد نظر را دریافت می کند. بهتر است المان به گونه ای انتخاب شود که یک پیام ویژه را در محیطی ساده و روشن بیان کند، به طوری که ذهن مخاطب برای متوجه شدن مفهوم آن درگیر نشود.

درج لوگوی کسب و کار بر روی تابلو تبلیغاتی

لوگو تاثیر بسیار زیادی در رونق یک کسب و کار دارد. در صورتی که لوگوی خود را بر روی تابلو تبلیغاتی خود درج کنید، می توانید اینگونه نام خود را در ذهن مشتریانتان ماندگار نمایید.

درج پیام و یا شعار بر روی تابلو تبلیغاتی

از دیگر موارد مهم در طراحی گرافیکی تابلوهای تبلیغاتی، عنصر پیام می باشد. می توان در این تابلوها، پیام را به شکل یک نوشته در قالب شعر و یا متن استفاده کرد. پیام درج شده بر روی این تابلو، باید کوتاه، پرمعنی و گیرا باشد. در واقع در این پیام، فرد باید بتواند در یک جمله کوتاه، فعالیت خود را به مخاطبان توضیح دهد. هر چه پیام کوتاه تر باشد، احتمال خوانده شدن آن از سوی مخاطبان بیشتر است.

توصیه می کنیم در انتخاب متن، به سراغ پیام هایی که بر روی آن ها فکر شده است، بروید و از استفاده از شعارهای کلشیه ای اجتناب کنید.

خوانایی

یکی از جنبه های اساسی در طراحی تابلوهای تبلیغاتی، خوانایی است. میزان خوانایی تابلو در به خاطر سپردن آن توسط مخاطبان، تاثیر بسیار زیادی دارد. در صورتی که کلمات مورد استفاده، خیلی پیچیده باشد، بسیاری از مشتریان معنی تابلو را متوجه نمی شوند. نحوه قرار دادن و نصب حروف بر روی تابلو تا حد زیادی بر خوانایی آن تاثیر می گذارد.

در برخی موارد ممکن است رنگی را انتخاب کنید که از فاصله زیاد، خوانایی خوبی نداشته باشد. برای رفع این مشکل معمولا از رنگ سیاه در پس زمینه استفاده می شود تا حروف تابلوی تبلیغاتی زیباتر و خواناتر شوند.

هزینه ساخت و طراحی تابلو تبلیغاتی چقدر است؟

طراحی و ساخت تابلو تبلیغاتی وابسته به اینکه از چه نوعی می باشد، دارای هزینه های متفاوتی است. بی شک ساخت یک تابلو تبلیغاتی حرفه ای، با هزینه بالایی نیز همراه است. اما همانگونه از نام این تابلوها مشخص است، در جذب مشتری تاثیر بسیار زیادی دارند. به طوری که نه تنها هزینه صرف شده برای آن را جبران می کنند، با سود چند برابری برای کارفرما نیز همراه هستند. در تعیین هزینه ساخت تابلو تبلیغاتی فاکتورهای مختلفی شامل موارد زیر تاثیر گذار می باشند:

  • ابعاد تابلو
  • متریال مورد استفاده در ساخت تابلو
  • نوع حروف
  • نوع و برند لبه حروف
  • قطر قلم
  • کیفیت نورپردازی تابلو تبلیغاتی
  • گرافیک تابلو
  • و …

برخی از اشتباهات رایج در طراحی گرافیکی تابلوی تبلیغاتی

برخی اشتباهات در طراحی تابلوهای تبلیغاتی که البته رایج نیز هستند، منجر به عدم بازدهی طراحی گرافیکی تابلوهای تبلیغاتی می شوند. در ادامه به این اشتباهات رایج اشاره کرده ایم:

  • عدم توجه به نوع کسب و کار
  • عدم استفاده از طرح و رنگ های متناسب با نوع کسب کار
  • استفاده از عناصر و یا رنگ های نامرتبط و ایجاد سردرگمی برای مشتریان
  • عدم استفاده از طراحی های به روز و مدرن
  • استفاده از متریال نامرغوب در ساخت تابلو تبلیغاتی
  • عدم توجه به شرایط آب و هوایی منطقه نصب تابلو تبلیغاتی
  • الویت قرار دادن قیمت بر تمامی فاکتورها
  • و …

معرفی نرم افزار طراحی تابلو تبلیغاتی

طراحی گرافیکی تابلوهای تبلیغاتی با کامپیوتر با نرم افزارهای بسیاری امکان پذیر است. یکی از بهترین و کارآمد ترین نرم افزارها در این زمینه، نرم افزار کورل دراو می باشد. کورل دراو، یک نرم افزار ویرایش گرافیک برداری است و نرم افزاری کاملا حرفه ای برای طراحی گرافیکی می باشد.

با استفاده از ویژگی های منجر به فرد این نرم افزار در ویرایش تصویر و مدیریت قلم، طراحی گرافیکی حرفه ای و … می توان خلاقیت بیشتری را در طراحی تابلوهای تبلیغاتی به کار برد.

سخن آخر

از زمان طراحی گرافیکی تابلوهای تبلیغاتی مدت زمان زیادی نگذشته است. در سال های نه چندان دور،  از ابزارها و متریال های ساده ای برای ساخت تابلو استفاده می شد که چندان قادر به تامین نظر مخاطبان نبود. اما با توسعه و پیشرفت هایی که در سطح جهانی در صنعت تابلوسازی صورت گرفته است، امروزه تابلوها به روش های مختلفی جهت انتقال پیام و برای برقراری ارتباط بهتر با مشتری ساخته می شوند.

در واقع با ورود انواع مخلفی از تابلوهای تبلیغاتی شامل تابلوهای چلنیوم با حروف برجسته و سه بعدی به بازار، امروزه طراحی گرافیکی تابلوهای تبلیغاتی به بهترین شیوه صورت می گیرد.

در واقع با پیشرفت هایی که در این صنعت ایجاد شده است، این امکان برای گرافیست ها وجود دارد که در طراحی خود از انواع المان ها و طرح های ویژه استفاده کنند. استفاده از خلاقیت در طراحی تابلوهای تبلیغاتی منجر به حفظ و بقای کسب و کار یک فرد شده و از ورشکستگی آن جلوگیری می کند.

تابلو سازی پارسیان، بیش از یک دهه است که در زمینه طراحی و تولید تابلوهای تبلیغاتی برای کسب و کارهای مختلف، در حال فعالیت است. شما عزیزان می توانید برای طراحی یک تابلوی تبلیغاتی که منجر به رونق کسب و کارتان شود، از مشاوران این مجموعه راهنمایی دریافت کنید.

نمونه تابلو های طراحی شده توسط مجموعه پارسیان

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 4 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سفارش انواع تابلو های تبلیغاتی برای مشاغل مختلف

سفارش تابلو دفتر وکالت

سفارش تابلو کارواش

سفارش تابلو سوپر مارکت

سفارش تابلو کافه و کافی شاپ